2023/08/27 بدون نظر لوله پلی اتیلن

با رخ دادن انقلاب صنعتی در جهان کشور ها، به خصوص کشور های پیشرفته سعی در بروز و جدید کردن زیرساخت های خود کردند. امروزه لوله پلی اتیلن گازرسانی در جهان وظیفه انتقال و گاز به شهر و روستاها را دارند. این لوله ها در واقع جایگزین لوله های قبلی شده اند. چرا که لوله های قبلی چون فلزی بودند ضریب ایمنی پایینی داشتند و در صورت بروز اتفاق های خطرناک جبران پذیری آن غیرممکن بود. لوله های پلی اتیلن به دلیل ویژگی هایی که دارد در جهان خیلی سریع توسعه پیدا کرد و برای مصارف مختلف استفاده شد.

تقریبا از 70 سال گذشته، این لوله ها تحت فشار قرار گرفت. از لوله های پلی اتیلن در انتقال آب، مواد شیمیایی، سیالات خنک کننده و گرم کننده، گازها، هوای فشرده و سیستم های آتش نشانی و … استفاده میشود.

لوله های پلی اتیلن معمولا از مواد پلی اتیلن MDPE تولید می شوند و این لوله از موقع تولید تا اینکه به دست مشتری برسد تحت انجام آزمایش های زیادی قرار می گیرد. این آزمایش ها بر اساس استانداردهای بین المللی انحام میگیرد.

اولین استفاده از لوله های پلی اتیلن گاز حدود 60 سال قبل می باشد. بسیاری از کشورها از لوله های ph در گازرسانی استفاده می کنند.

مزایا لوله پلی اتیلن گاز

  1. نصب سریع و راحت: انعطاف پذیری و عدم نشتی لوله های ph باعث شده هزینه نصب کم شود. به همین دلیل استفاده از این لوله ها نسبت به لوله های فولادی از نظر فنی و اقتصادی خیلی بهتر است.
  2. اتصال آسان: اتصالات پلی اتیلن به دلیل استحکام بالایی که دارند، میتوانند عمده مشکل خطوط تحت فشار را که میزان استحکام محل اتصالات می باشد، رفع نمایند.
  3. عمر طولانی مدت: عمر لوله های پلی اتیلن از 50 تا 100 سال است و این هزینه هارا کم میکند. زیرا هزینه نصب و نگهداری این نوع لوله نسبت به دیگر محصولات بسیار پایین تر است.
  4. مقاومت در برابر اشعه UV: در لوله های پلی اتیلن از موادی استفاده شده است که این لوله را در برابر اشعه UV خورشید مقاوم می سازد.
  5. حمل نقل آسان به دلیل سبک بودن آنها
  6. مقاومت در برابر ضربات مکانیکی
  7. سرعت بالا در نصب به دلیل قابلیت جوش لوله به لوله و استفاده از رابط های ph و اتصالات فلنجی پلی اتیلن
  8. مقاومت عالی در برابر زلزله و رانش زمین به ویژه در زیر آب
  9. حکاکی تمام مشخصات لوله بر روی بدنه آن به صورت خوانا، ردیابی آن را پس از گذشت زمان نیز آسان کرده است.

مشخصات فنی لوله گازرسانی پلی اتیلن

این لوله ها از مواد پلی اتیلن مرغوب با گرید تجاری PE100 تولید می شوند. سایز استاندارد این لوله ها 25 تا 160 میلی متر می باشد. البته با توجه به نیاز شرکت پیمانکار گاز، کارخانه در سایز های دیگر که نیاز آنها باشد نیز تولید میکند. لوله های پلی اتیلن گاز تا فشار کاری 20 اتمسفر را میتوانند تحمل کنند.

خط زرد رنگ بر روی بدنه لوله نشان دهنده استفاده این لوله در گازرسانی است. همه ی این لوله ها برای استفاده باید برگه تاییدیه اداره گاز را داشته باشند و در صورت نداشتن این تاییدیه اجازه استفاده و انجام پروژه داده نمی شود. توجه داشته باشید اگر از تاریخ تولید لوله 6 ماه گذشته باشد دیگر قابل استفاده نمی باشد.

میزان MFR در مواد اولیه نباید بیشتر از 20 درصد و کربن به کار رفته نباید بیشتر از 2 الی 2.5 درصد وزن هر متر لوله باشد.

روش اتصال لوله های پلی اتیلن گاز

برای اتصال از روش الکتروفیوژن استفاده می شود. یعنی از اتصالات الکتروفیوژن پلی اتیلن و از جوش الکتروفیوژن استفاده می شود. نحوه جوش دهی به این صورت است که اول محل جوش و اتصالات گرم می شوند. و این گرما باعث نرم و خمیری شدن لوله میشود. در نهایت بعد از خنک شدن کامل به هم میچسبند تا لوله و اتصال یکی شوند.

انواع مختلف لوله های پلی اتلن گازرسانی

انواع مختلفی از لوله های پلی اتیلن گازی از نظر اندازه و استانداردهای ابعادی تولید شده اند. پلیمر HDPE (چگالی بالا) و پلیمر MDPE (چگالی متوسط) دو نوع پلیمر مورد استفاده در تولید لوله های پلی اتیلنی هستند. لوله HDPE کمتر استفاده می شود و معمولا برای کاربرد هایی با فشار بالا در نظر گرفته می شوند. اما MDPE به دلیل چگالی کمتر و انعطاف پذیری بیشتر، کاربرد بیشتری در لوله کشی گاز زیرزمینی است.

همه اتصالات مورد استفاده برای نصب لوله پلی اتیلن گازی به دو دسته مجزای اتصالات مکانیکی و فیوژن تقسیم می شوند. اتصالات مکانیکی برای تاسیسات و پروژه های کم حجم، از جمله پروژه های مسکونی و تجاری است.

فرسایش لوله بر اثر عوامل جوی

لوله های پلی اتیلن گاز از زمان ساخت و مصرف در شرایط گوناگون نگهداری میشوند. موقع نصب نیز ممکن است برای مدت طولانی تحت تاثیر عوامل طبیعی همچون باران و آفتاب قرار گیرد. با توجه به احتمال تخریب مولکولی پلی اتیلن و تغییر خواص آن لازم است که ارزیابی نسبتا دقیقی از این تغییر و میزان فرسایش به عمل آید.

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{ "@context" : "http://schema.org", "@type" : "Person", "name" : "loolehcenter", "url" : "http://loolehcenter.ir", "sameAs" : [ "http://instagram.com/abyaransanat" ] } 09127066166 کارشناس