2023/09/04 بدون نظر لوله پلی اتیلن

لوله های فاضلابی پلی اتیلن از جنس مواد پلیمری بوده و جزو لوله های پلاستیکی قرار می گیرند. این لوله ها کاربرد زیادی دارند از جمله برای انتقال و جمع آوری فاضلاب ها و پساب های صنعتی مانند فاضلاب های شهری و روستایی، فاضلاب های صنعتی، جمع آوری آب های سطحی و شبکه زهکشی مورد استفاده قرار می گیرد. لوله پلی اتیلن فاضلابی در انواع تک جداره یا دو جداره یا کاروگیت به صورت کوپلردار و اسپیرال موجود هستند. و در سایز، وزن و ضخامت های مختلف تولید می شود.

  • از لوله های فاضلابی سایز 63 تا 160 میلی متر تنها در فاضلاب درون ساختمان استفاده می شود.
  • از سایز 160 به بالا نیز برای فاضلاب شهری، کانال آب ، و انتقال آب باران کاربرد دارد.

لوله هایی که در زیر زمین استفاده می شوند باید دارای ویژگی های خاصی باشند. این لوله ها به گونه ای تولید می شوند که برای انواع تاسیسات روزمینی و زیرزمینی قابل استفاده است.

لوله های مناسب فاضلاب

از آنجا که سیستم فاضلاب یکی از موارد ضروری برای زندگی شهرنشینی و حتی صنایع مختلف می باشد از همین رو باید لوله های مناسبی برای این منظور استفاده شود. در سال های گذشته لوله های زیادی برای سیستم انتقال آب تولید و استفاده شده اند. هرچه وزن این لوله ها کمتر، نصب آن آسانتر و هزینه های مربوطه کاهش پیدا کرد. از انواع لوله های مورد استفاده برای انتقال  فاضلاب میتوان به مواردی اشاره کرد که در ادامه نام می بریم.

  1. لوله های فاضلابی چدنی
  2. لوله های فاضلابی گالوانیزه
  3. لوله پلیکا
  4. لوله های فاضلابی پلی اتیلن
  5. لوله های مسی
  6. لوله های پی وی سی
  7. لوله های چند لایه
  8. لوله های پروپیلنی
  9. لوله های بتنی

در بین این لوله های معرفی شده، لوله پلی اتیلن به دلیل قیمت کمتر و مزایا و ویژگی هایی که دارد و طبق تجربه و مطالعات به دست آمده است سبب شده، به پرکاربردترین نوع لوله های فاضلابی تبدیل شود.

لوله پلی اتیلن فاضلابی

در صورت استفاده از لوله هایی با مقاومت بالا برای پروژه های زهکشی، فاضلابی و… لوله های پلی اتیلن مناسب این پروژه ها هستند. در این موارد فرقی ندارد که تاسیسات روزمینی باشد با زیرزمینی نکته اصلی و مهم آن یکپارچگی آن است. برای مثال اگر بخواهید زیر ساخت قوی برای جاده استفاده کنید نمیتوان از هر نوع لوله موجود استفاده کرد. چرا که دلایل فنی و مهندسی خودش را دارد، اما لوله های فاضلابی با جنس پلی اتیلن به دلیل جنس ترموپلاستیک و گاز اتیلن مورد استفاده در آن در بسیاری از پروژه های تاسیساتی آبیاری، زهکشی، مخابراطی و… است.

خرید این لوله ها برای سیستم فاضلاب خانگی و شهری یکی از گزینه های اصلی است که میتوان از نوع ظریف تر آن برای فاضلاب خانگی و از نوع ضخیم تر آن برای فاضلاب شهری استفاده کنید. این لوله ها به دلیل دوام و طول عمر بالا در پروژه های بزرگ عمرانی و شهری استفاده می شوند و یکی از مزایا مهم این لوله به حساب می آیند.

مزایا لوله پلی اتیلن فاضلابی

این لوله به دلیل مزایا زیادی که دارد در سال های گذشته توانسته است مشتریان زیادی را جذب خود کند. این مزایا عبارتند از:

  • ظرفیت زیاد جریان

یکی از بهترین و مهم ترین مزایا این لوله ظرفیت بالای جریان در آنها است که سبب شده اصطکاک سیالات عبوری از آن کم باشد از همین رو مواد نیز در آن رسوب نمی کنند. به همین دلیل در مقایسه با دیگر لوله ها کمتر دپار رسوب یا گرفتگی در مسیر جریان فاضلاب می شوند.

  • مقاومت بالا در برابر هوا

یکی از مشکلات مهمی که دیگر لوله ها از جمله پلیکا دارند مقاومت پایین آن در برابر هوا و اشعه ماورا بنفش خورشید است. این مشکل در لوله های پلی اتیلن به دلیل مقاومت در برابر نور UV خورشید و هوا وجود ندارد و برای تاسیسات لوله کشی روزمینی در اولویت است.

  • نصب آسان

نصب اسان این لوله باعث شده هزینه ها نیز تا جای ممکن کمتر شود. از مهم ترین دلایلی که باعث شده نصب این لوله ها آسان شود وزن سبک آنها است. در نتیجه میتوان به راحتی این لوله هارا برای مسافت طولانی انواع تاسیسا آبیاری، فاضلابی و زهکشی قابل استفاده کرد.

مزایا لوله پلی اتیلن فاضلابی

  • انعطاف بالا

این انعطاف پذیری باعث شده است لوله ها بتوانند نوساناتی فشاری ناشی از ارتشاعات و تنش های حرکات زمین یا زیر دریا و گاهی به دلیل فرونشست معادل به راحتی متحمل شوند بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود.

  • دوام و طول عمر بالا

به طور کلی می توان گفت این لوله ها 50 تا 100 سال عمر میکنند. طی این مدت این لوله ها کمتر نیازمند ترمیم و تعویض می شود از همین رو می توان از این لوله ها برای استفاده های شیمیایی و صنعتی در سال های طولانی استفاده کرد.

  • قابل استفاده در روی زمین

لوله های فاضلابی پلی اتیلن در پروسه ساخت و ساز بی نیاز از ترانشه هستند. این موضوع هزینه های نصب را نیز تا حد زیادی کاهش می دهد. به همین دلیل می توان با دلایل گفته شده تصمیم استفاده از این لوله ها برای تاسیسات روزمینی را نیز گرفت.

کاربرد لوله پلی اتیلن فاضلابی

امروزه به دلیل کیفیت ساخت این لوله ها و نوع فناوری به کار رفته در تولید، طیف وسیعی ازین لوله ها در دستور کار است. از مهمترین کاربردهای این لوله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. انتقال فاضلاب شهری و روستایی به تصفیه خانه ها
  2. مورد استفاده برای زهکشی آب های سطحی
  3. مورد استفاده برای هدایت فاضلاب تجاری
  4. قابل استفاده برای هدایات روان آب سطحی
  5. انتقال فاضلاب خانگی، شهری و روستایی، صنعتی و شهری

انواع لوله های پلی اتیلن فاضلابی

  1. لوله های فاضلابی تحت فشار یا LDPE

در صورتی که بخواهید برای فاضلاب در مسیر های پرفشار استفاده شود این لوله ها بیشترین کاربرد را دارد. این لوله ها سه لایه هستند و برای انتقال سیالات به کار می روند و دارای استحکام تنشی کششی بالایی است.

  • لوله های فاضلابی با دوام یا HDPE

از مهم ترین انواع لوله های پلی اتیلن فاضلابی به حساب می آیند که توان تحمل دمای منفی 50 درجه سانتیگراد را دارد. این لوله ها دارای اتصالات چین دار هستند.

  • لوله کاروگیت

این لوله ها دولایه یا همان دو جداره هستند که لایه بیرونی مقاومت بیرونی را تامین می کند و لایه درونی انتقال سیالات را تسهیل می کند. کیفیت به کار رفته در آن مقاومت زیادی در برابر مواد شیمیایی ایجاد می کند.

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{ "@context" : "http://schema.org", "@type" : "Person", "name" : "loolehcenter", "url" : "http://loolehcenter.ir", "sameAs" : [ "http://instagram.com/abyaransanat" ] } 09127066166 کارشناس