2023/08/17 بدون نظر لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن کشاورزی چیست؟

به لوله هایی که از جنس پلی اتیلن هستند لوله های کشاورزی میگویند. لوله های پلی اتیلنی برای سیستم های کشاورزی،آبیاری قطره ای،آبیاری تحت فشار و انتقال آب استفاده میشوند. استفاده از لوله های پلی اتیلنی در کشاورزی باعث میشود اب هدر نرود و صرفه جویی شود. به همین دلیل یکی از پر مصرف ترین لوله ها در چند سال اخیر بوده است.

لوله های پلی اتیلنی کشاورزی در مصارف صنعتی نیز کاربرد فراوانی دارد. چرا که در این لوله ها امکان انتقال سیال مایع و گاز وجود دارد. این قابلیت باعث شده با خطوط قدیمی فولادی و بتنی جایگزین شود. این لوله ها تحمل بالا و پایین آب را دارند و در انواع سایز ها تولید میشوند.

در کدام مناطق استفاده بیشتری میشود؟

از این لوله ها در مناطقی که آب کمتری دارند استفاده میشود.

در این صورت در این مناقط کم آب،کشاورزان مجبور هستند محصولات کشاورزی خود را با کمترین حجم آب پرورش دهند.

اما با وجود سیستم های نوین در آبیاری کشاورزی و تسهیلات و بودجه دولت برای بهبود این سیستم ها،کاربرد این لوله هارا زیادتر کرده است.

مناقی از کشور که کم آب و کویری هستند مثل یزد،شاهرود،اراک،نیشابور بیشترین استفاده از این لوله هارا دارند.

 مشخصات لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن از خانواده پلاستیک ها محسوب میشود. این نوع لوله مقاومت بسیار بالایی دارد که توانسته جایگزین خوبی برای سایر لوله ها مانند آهنی، چدنی،PVC  و غیره شود. از لوله PE در سال های اخیر در بیشتر پروژه های آب و فاضلاب استفاده شده است.

این لوله ها بدلیل صاف و مسطح بودن داخل لوله دچار رسوب نمیشوند. و با گذشت زمان نیز پوسیده نمیشوند به همین دلیل برای انتقال آب اشامیدنی بهداشتی میباشد. این لوله ها از جنس HDPE تولید میشوند که انعطاف پذیر بوده به طوری که میتوان انها را خم کرد. در عین حال مقاومت خوبی در برابر فشار های بیرونی دارند. که همین دلیل باعث میشود عمر خوب و طولانی  نسبت به سایز لوله ها داشته باشند.

استاندارد بودن لوله PE در سال 1353 تنظیم شد که این استاندارد ها مورد بررسی قرار گرفت. در سال 1382 نیز تصویب شدواین استاندارد مشخصه های لوله پلی اتیلن برای انتقال آب و مصارف ساختمانی مضخش میکند. برای فشار اسمی از3.2 تا 20 بار و قطر خارجی از 16 تا 1600 میلیمتر میشود. محدوده دمایی بین صفر تا 70 درجه سلسیوس را شامل میشود.

انواع لوله پلی اتیلن در کشاورزی

لوله پلی اتیلن آبرسانی: از این لوله ها برای انتقال آب در کشاورزی استفاده میشود. و در فشار های 6 تا 16 بار و برای موارد حساس در فشار 20 بار تحمل میکند. در سایز های 20، 25، 32، 40، 50، 63، 75، 90، 110، 125، 140، 160، 180، 200، 225، 250، 280، 315، 400، 450، 560 و میلیمتر تولید میشوند. لوله های بتنی و … در سال های طولانی باعث مشکلات رسوب و خوردگی میشوند. از این رو لوله های PE آب رسان که یک خط آبی روی لوله سیاه رنگ هست پیشنهاد خوبی برای این مشکل می باشد.

نکته مهمی که برای خرید باید توجه کنید این است که لوله های پلی اتیلنی مناسب آب و اشامیدنی برای همین کار طراحی شده اند. ولی گرون تر از لوله های کشاورزی و صنعتی هستند. طبق استاندارد های در نظر گرفته شده در بخش آبرسان کشاورزی و صنعتی،فشار لوله را باید طبق شرایط و ایده آل فشار در نظر گرفت. همین موضوع باعث افزایش طول عمر لوله و قسمت جوش لوله میشود.این نوع لوله تا دمای بهره وری 80 درجه سانتیگراد قابل استفاده می باشد.

لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای: لوله های PE آبیاری قطره ای که جزو پبی اتیلن های نرم حساب میشود. معمولا در سایز 16 میلیمتر تولید شده و برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرند.

مزایای استفاده از پلی اتیلن در کشاورزی

استفاده از این لوله در کشاورزی مزایا زیادی دارد که این مزایا عبارتند از:

قیمت پایین: قیمت انواع لوله PE کشاورزی به نسبت استفاده از لوله با جنس های دیگر مثل لوله فولادی بسیار پایین تر است.

وزن سبک: یکی از مزایا مهم این لوله در کشاورزی این است که وزن سبکی دارد. همراه با مقاومت بالا،ترکیبی که در لوله های دیگر خیلی کم میتوان پیدا کرد.

انعطاف پذیری: لوله استفاده شده در کشاورزی انعطاف پذیری بالایی دارد تا بتواند مسیر های آبیاری در داخل زمین کشاورزی یا مزرعه ایجاد کند. با استفاده از این لوله خیال استفاده کنندگان بابت انعطاف پذیری لوله آسوده خواهد بود.

مقاومت در برابر خورشید: لوله هایی که در کشاورزی استفاده میشوند مقاوم در برابر نور خورشید هستند. به همین دلیل باید مقاوم در برابر اشعه خورشید داشته باشند. این لوله های پلی اتیلن با ساختاری که دارند این ویژگی را فراهم کرده اند و در برابر اشعه خورشید مقاوم هستند. به همین دلیل مناسب ترین لوله برای زمین های کشاورزی هستند.

بهداشتی و سمی نبودن: ساختار پلیمری لوله پلی اتیلن به هیچ وجه سمی نبوده و هیچ خطری گیاهان واقع در زمین کشاورزی را تهدید نمیکند.

دیگر مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن کشاورزی:

اندازه و ابعاد مختلف: لوله های پلی اتیلن کشاورزی در ابعاد و اندازه های متفاوت تولید میشوند. به همین دلیل سایز مورد نظر هر کشاورزی به راختی در دسترس دیگران قرار میگیرد.

کم مصرف بودن آب: این لوله ها دارای ساختار اتصالی بدون نشتی هستند. در شرایطی که دیگر سیستم های اتصالی لوله ها نشتی آب دارند. لوله هایPEکشاورزی با گرما به هم متصل میشوند. به این دلیل که این اتصال به صورت دائمی است که از نشتی آب جلوگیری میکند و مصرف آب را کنترل و کم میکند.

عمر و مقاومت بالا: لوله های PE به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی طول عمر این لوله را بالا میبرد. بسته به شرایط محل استفاده،نصب و نوع استفاده در پروژه میتوان عمر مفید این لوله هارا از 50 تا 100 سال تخمین زد.

جمع بندی درباره لوله پلی اتیلن کشاورزی

با تحقیقات صورت گرفته لوله پلی اتیلن بهترین لوله برای استفاده در کشاورزی هست چون قیمت مناسب تری نسبت به بقیه دارند. در مصرف آب نیز صرفه جویی میکند به همین دلیل بهتر است زمین های کشاورزی خود را با این لوله ها مجهز کنید.

مشاورین ما با گرفتن اطلاعات مناسب از زمین شما سایز و فشار بار مناسب این لوله را به شما پیشنهاد میدهند. تا با خیال راحت خرید خود را اجام دهید و بهترین نتیجه را بگیرین.

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{ "@context" : "http://schema.org", "@type" : "Person", "name" : "loolehcenter", "url" : "http://loolehcenter.ir", "sameAs" : [ "http://instagram.com/abyaransanat" ] } 09127066166 کارشناس